Un concept apărut în urmă cu 40 de ani, transdisciplinaritatea,
tinde să devină o modă, în condiţiile în care, pentru a câta oară?, dăscălimea
demonstrează o defazare de aproape o jumătate de secol faţă de realitate. Şi
asta nu din cauza, neapărat, a educatorilor care, mai ciupesc din realitatea
cotidiană, ci mai ales din cauza ( in ?!? ) formatorilor de dascăli şi direcţii ale educaţiei, de obicei
indivizi studioşi, cu o memorie remarcabilă, riguroşi, dar lipsiţi de
imaginaţie, curaj şi capacitatea de a experimenta noul atunci când se produce,
nu după ce a devenit tradiţie. Este
atitudinea celui care proclamă întotdeauna „lăsaţi
mămăliga să se răcească şi-apoi vom face cu ea ce vom dori”, în vreme ce educabilul
are nevoie de apropierea de materialul incandescent chiar cu riscul de a se
frige, convins că va reuşi mai mult dacă va prinde temperatura optimă. La
vremea apariţiei conceptului menţionat, generaţiile de elevi şi studenţi aveau libertatea
exprimării / informării limitată de corsetul ideologiei promovate, dar imaginaţia
era bogată şi, uneori, nestăpânită. Aşa încât, băţoşenia unor indivizi care nu
se născuseră sau care intonau, la vremea apariţiei conceptului, imnul şoimilor
patriei sau al pionierilor, dar care, neprihăniţi, scot din sertare bucăţile de
mămăligă mucegăită pentru a le vârî pe gâtul câtorva gură-cască, mi se pare
ridicolă.
Libertatea
totală de astăzi a sleit imaginarul care foloseşte comodele tipare verificate şi
izvoarele deja limpezite. Şi cu cât se vorbeşte mai mult despre experienţă,
adică activitate - încercarea de a face singur sau supravegheat - ,
cu atât mai mult nostalgia semipreparatelor şi preparatelor tinde să blocheze
dascălul în condiţia de orator, al cărui discurs, notat/dictat cu asiduitate şi
memorat, să rămână unica dovadă a valorii sale profesionale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu