luni, 27 februarie 2012

ROMÂNIA NEAGRĂ...-N CERUL GURII 3


Dacă, de ceva timp, societatea românească mă îngrijora, în ultima vreme, mă sperie. Mă sperie pentru că nu se poate lua nici o decizie la nivel guvernamental fără a fi contestată cu vehemenţă. Mă sperie pentru că orice contestaţie duce la retragerea sau anularea deciziei. Nu pot trăi într-o ţară în care un grup de cetăţeni, oricare ar fi ei, îşi pot impune voinţa în faţa unui guvern ce reprezintă, democratic, majoritatea cetăţenilor care, prin vot, l-a mandatat şi îi susţine acţiunea. Contestarea, a doua zi după alegeri, a legitimităţii este o formă de terorism politic sau, în termeni româneşti, de hărţuire haiducească: ardem ogoarele, otrăvim fântânile. Mă sperie pentru că jocul democratic nu este interpretat de profesionişti ci de amatorii Cântării României, mă sperie pentru că regizorul, scenografii, scenariştii şi chiar spectatorii îşi schimbă permanent rolurile, redesenează decorurile şi rescriu scenariile cu o viteză ameţitoare, făcând ca totul să devină o mostră de amatorism. Mă sperie pentru că nu sunt combătute idei, nu sunt amendate comportamente, nu sunt discutate principii ci sunt atacate persoane, indivizi cu drepturi egale cu ale atacatorilor, totul sub pretextul geniului de pamfletar, nu şi al asumării consecinţelor care, între noi fie vorba, au dus la cercetarea de către poliţie, confiscarea ziarului şi închisoare vreme de un an pentru Arghezi. Dar de, aceea era în vremea democraţiei nu a dictaturii din zilele noaste, nu-i aşa?
Teatrul clasic a ajuns astăzi un teatru forum, schimbat din mers şi jucat de publicul-actor. Nu e nimic rău în asta dacă cei implicaţi ar şti despre ce este vorba şi despre responsabilitatea pe care o implică jocul, cu-atât mai mult cu cât felul acesta de spectacol este socotit teatrul celor oprimaţi. Cum însă la noi se compromite orice idee, oricât de nobilă ar fi, oprimaţi se pretind mai ales cei care n-au fost niciodată în această situaţie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu