miercuri, 13 noiembrie 2013

VÂNĂTORII DE FLUTURI

Constat, din ce în ce mai nedumerit, neîncrederea, sfiala, inconfortul, reţinerea oamenilor, în special a copiilor, faţă de poezie. Adevărul este că, la contribuţia asiduă, an de an, generaţie de generaţie, a profesorilor, cufundaţi în meditaţii grave şi analize profunde, sincronice şi diacronice, ale implicaţiilor abisale şi absolute ale foneticii, vocabularului, morfologiei ori sintaxei în semantica textului, nici nu-i de mirare o astfel de atitudine. Înălţimea de la care se făcea analiza şi la care trebuia ridicat şcolerul, era, întotdeauna, ameţitoare. Fiecare elev de liceu nu se poate apropia de textul poetic fără un ritual aproape mistico-savanto-erudit de iniţiere, în care  proful-guru, etalează toate direcţiile şi schemele de interpretare a textului, ucigând, conştient ori nu, de fapt, poezia şi asasinându-l pe lectorul inocent, vrăjit, fascinat şi, poate, uşor timorat de sonoritatea şi bogăţia semantică. Pe textele poetice se face, în şcoală, anatomie şi, ceea ce rămâne nu-i decât un cadavru disecat. Foarte bine secţionat, cu explicaţii pertinente, dar un cadavru. Ori, esenţa umană e sufletul sau mintea, adică ceea ce se pierde întotdeauna. Lecţia de anatomie nu poate fi făcută pe un organism viu ci numai după ce devine un leş. Vederea acestuia nu e cea mai plăcută imagine.
Poate că, în acest sens, profesorul nu este cel mai potrivit ghid...


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu