O
minimă cerinţă pentru a schimba ceva este dorinţa de a o face şi asumarea
dificultăţilor. Urmează recunoaşterea problemelor şi eliminarea falsului,
minciunii şi compromisului din baza de pornire. De aceea, susţin că, în
România, o reformă autentică şi cu rezultate, chiar dacă pe termen mediu, nu se
poate face dacă nu se stabileşte că, fiind obligatoriu, învăţământul de zece clase
va fi absolvit de toţi cei care au o participare minimală la ore pe an şcolar (
un număr minim de zile pe an, cu posibilitatea recuperării în timpul anului
şcolar, pentru a nu repeta clasa ). Nu e posibil să nu existe responsabilizare
prin sancţiuni aplicate elevului şi mai ales părintelui pentru nefrecventarea
şcolii, dar educatorul să fie pus la zid pentru orice. Nu e în regulă nici ceea
ce s-a întâmplat în legătură cu media de promovare a gradelor didactice care a
scăzut cu un punct în vreme ce media de absolvire a bacalaureatului a rămas
aceeaşi. Să fi fost semnalul că dascălii pot fi mai slabi dar elevii trebuie să
rămână la fel de buni ?
Pasul
următor ar fi notarea elevilor şi încheierea situaţiei şcolare cu media
nerotunjită, indiferent de aceasta. Nemaifiind pusă problema repetenţiei din
cauza notelor, se va avea o situaţie obiectivă, care va putea conta la
evaluarea de la finalul ciclurilor: primar, gimnazial, liceal. Asta va însemna
că mediile nu vor mai fi restrictive ( de la 4,50 care devine 5,00 pentru a promova
trimestrial ) ci ar deveni ilustrative, oglindind astfel întregul parcurs
şcolar şi putând alcătui astfel o parte credibilă a foii de parcurs
preconizate de noua lege. Nu e corect ca un elev care vreme de ani nu se mişcă
din zona notei unu, să fie promovat cu cinci ca şi cel care este de doi şi..., de trei şi..., de patru,
etc. În acest caz, n-ar mai fi nevoie de cosmetizarea situaţiilor de la
examenele naţionale şi nici n-ar mai exista şocurile provocate fie de notele
obţinute, fie de promovabilitatea scăzută.
Ţinând
cont de boala naţională, furtul, boală devenită cronică şi manifestată la
populaţia de vârstă şcolară prin copiat, dacă efectul constrângător al notelor
în promovare n-ar mai exista, s-ar reduce semnificativ şi varianta milostivă a
furtului, şi anume, cerşitul notelor şi-ar dispărea şi paranoia legată de
ignobila îndeletnicire.
Ar
dispărea şi gestul, poate că ultimul gest creştin
din învăţământul românesc, al datului de pomană.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu