luni, 3 februarie 2014

Înapoi la mentalitate 2

Într-o dispută cu o colegă, fostă elevă, aceasta a invocat, coborând discuţia la un nivel underground, libertatea de opinie, motivând că nu mai suntem pe vremea comunismului să-ţi spună cineva cum să gândeşti şi ce să spui. Afirmaţia era numai parţial corectă fiindcă nimeni nu-ţi zicea nici atunci cum şi ce să gândeşti, iar de spus nu spuneai ce-ţi trecea prin cap, din instinct de conservare. Însă toţi cei care îşi doreau promovarea, făceau şi spuneau ceea ce trebuia pentru a-şi atinge scopul. Acum îţi alegi singur şi atitudinea şi exprimarea dar suferinţa şi dezamăgirea  mea provin nu din asta ci din resimţirea comportamentului ei ca un eşec al muncii mele, a atitudinii, al principiilor şi valorilor pe care le-am promovat şi care nu produseră niciun efect asupra cuiva care urma, prin profesie, să-mi continue munca, să producă ceea ce eu am încercat: nu o minte reproducătoare ci una creatoare, o minte deschisă, o atitudine raţională nu una viscerală, o viziune de perspectivă, nu una restrictivă, limitată la vârful pantofului.
Imaginaţi-vă că sunteţi la o intersecţie în care toţi participanţii au semne multiple ( câte unul pus de către fiecare instituţie a statului: stop, cedează trecerea, drum cu prioritate etc.), dar identice pentru fiecare ramură a intersecţiei, indiferent din ce direcţie ai veni. Majoritatea va alege semnul care-i creează avantaj şi cu siguranţă foarte puţini vor ignora toate semnele fiindcă sunt contradictorii şi vor recurge la prioritatea de dreapta ( riscând enorm să devină victime ).
O educaţie eficientă este aceea care are ca rezultat analiza situaţiei, sinteza factorilor şi decizia elaborată de tine conform principiilor tale, nu cea servită pe tavă de alţii care n-au nici un interes în evitarea carambolului dar au tot interesul să-ţi creeze iluzia că ei îţi acordă mai multe drepturi.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu